Nieuws

De schijf van vijf, bij je ontbijt

De schijf van vijf, bij je ontbijt

Wakker worden, de kinderen aankleden, ontbijten en snel naar school. Voor de meeste Nederlanders is het ontbijt hét begin van de dag. Slechts 4% (vrouwen) tot 6% van de bevolking ontbijt niet dagelijks. Maar waarom is ontbijten nou eigenlijk zo belangrijk?

Waarom ontbijten?
Een auto rijdt op benzine en je telefoon werkt niet zonder stroom. Deze 'apparaten' hebben energie nodig om te kunnen functioneren en dat is voor je lichaam niet anders. Door te ontbijten:

  • heb je gedurende de dag meer energie
  • kan je je beter concentreren op school
  • krijg je belangrijk voedingsstoffen binnen voor onderhoud en groei van je botten en spieren
  • draag je bij aan een betere stoelgang
  • begin je met een beter humeur aan de dag!
Wat is een gezond ontbijt?
Ontbijten is één, maar het gaat natuurlijk ook om wat je ontbijt. Iedereen weet wel dat fruit altijd goed is bij het ontbijt. Maar hoe zit het nou met beleg?

Je begint je dag goed met een ontbijt vol keuzes uit de Schijf van Vijf. Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na de nacht en brengt de spijsvertering op gang. Een gezond ontbijt
Een ontbijt levert ongeveer 300 tot 400 kcal. Wat kun je allemaal eten bij het ontbijt?

Aanraders zijn:

  • volkorenbrood. 
  • volkoren ontbijtgranen zonder toegevoegd suiker en zout, zoals havermout en muesli (havervlokken, met gedroogd fruit en eventueel noten).
  • magere of halfvolle zuivel, zoals een glas melk erbij of yoghurt met fruit en muesli.
  • fruit, bijvoorbeeld plakjes banaan of appel voor je brood, fruit door je muesli met yoghurt of gewoon los. 
Wat doe je op dat volkorenbrood? Beleg uit de Schijf van Vijf
Dit zijn gezonde belegkeuzes uit de Schijf van Vijf:

  • Halvarine of margarine uit een kuipje op elke boterham    
  • Zuivelproducten: 20+ en 30+ kaas, hüttenkäse, zuivelspread, mozzarella, zachte geitenkaas 
  • Ei 
  • Noten en notenpasta en pindakaas met 100% pinda’s of noten, zonder toegevoegd zout of suiker 
  • Zelfgemaakte hummus (kikkererwtenspread) of andere bonenspread zonder zout 
  • Vis zoals zalm, makreel, forel, tonijn of haring 
  • Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, radijs, gebakken champignons, gegrilde courgette, avocado, banaan, appel en aardbei 

Benieuwd naar meer lekker en gezond beleg? Bekijk dan de recepten van het Voedingscentrum.

Alle hulp is welkom,
in welke vorm dan ook...