Slaap lekker

Er is de laatste tijd veel aandacht voor slaap. Een gebrek aan slaap leidt tot een hogere concentratie van een hormoon waar je honger van krijgt, terwijl de aanmaak van een ander hormoon, dat aangeeft dat je genoeg hebt gehad, wordt onderdrukt. Onderzoek heeft uitgewezen dat slaaptekort bij kinderen kan leiden tot gewichtstoename.

Wat kun je als ouder doen om te zorgen dat jouw kind voldoende slaapt?

  • Een vaste bedtijd voor kinderen en jongeren instellen
    • Een vast slaapritme kan een bijzonder groot effect hebben op de gezondheid. Het heeft een positieve invloed op het dag- en nachtritme en voorkomt slaperigheid overdag.
  • Minder gebruik van laptops, tablets en smartphones in de avond
    • Het blauwe licht activeert de hersenen en zorgt ervoor dat inslapen moeilijker wordt.
  • Voldoende zon- en daglicht en beweging
    • Kinderen en jongeren die overdag voldoende bewegen en natuurlijk zon- en daglicht krijgen, kunnen beter in- en doorslapen. Het heeft een positieve invloed op het dag- en nachtritme van een kind of jongere.
Wil je meer weten over het nut van slapen en waarom we slaap nodig hebben? In dit filmpje wordt het heel duidelijk uitgelegd.

In Vlaardingen doen we nog niet veel met dit thema. Dat komt wel, dus houd onze site in de gaten voor meer informatie.

Delen